Pages

Ads 468x60px

Wednesday, January 21, 2009

Tutorial: Lukisan 3D Mudah




Salam: sape kata org biasa x leh buat lukisan 3D? cuma perlukan sedikit imiginasi saja anda mungkin setanding dengan designer pro yg keje kat interior design nun.. pilih software yg sesuai; ada banyak software 3D di pasaran, ada yg baru, ada yang lama tapi dah kuar version baru... antaranya L.wave, 3DS max, MAYA, dll, tapi yg menarik perhatian adalah Rihno3D, sangat mudah difahami, x perlu sangat ketepatan teknikal, lebih kepada pembinaan model dan bentuk, tools yg padat dan mudah... ia biasanya didatangi dengan pasangan renderingnya ;flamingo, namun begitu untuk mendapatkan effect yang lebih realistik boleh di render didalam 3ds-max. disini sy ingin berkongsi teknik mudah bagaimana melukis interior drawing atau model menggunakan Adobe Illustrator dan di convet ke Rihno 3D.


1. Haslkan lukisan plan dengan menggunakan pen tools (line sahaja) ukuran mudah dibuat jika menggunakan Illustrator, setkan line pada kadar strok 0.3pt, setelah selesai pegi ke file dan clik pada export; export terus ke dalam format DRW autocad. setelah selesai save, buka rihno dan set doc dalam unit (mm) kemudian import dari file yg kita save dalam format export tadi.. lukisan kita akan terpapar dalam keadaan 2d, jadi dari itu kita telah mendapat rujukan yg boleh di manipulasi menjadi binaan.. pada tahap ini imeginasi diperlukan untuk menggambarkan sesuatu objek dari 2d ke 3d, setiap line (curve) yg kita import tadi boleh di expend menjadi kotak, cube, sfera, dll bentuk asas. untuk mempercepatkan kerja, kenal pasti ketinggian objek supaya senang boleh expeng sekali duss... setelah polyobject telah memuaskan hati boleh terus merendernyer mengikut citarasa anda, dibawah ada beberapa contoh gambaran bagaimana lukisan dari Adobe Illustrator boleh di 3d kan oleh rihno, selamat mencuba!
untuk gambaran lebih jelas dan membaca testimonial sila ke website rasmi Rihno3d : www.rhino3d.com

5 comments:

Dj Epoi said...

Salam Bro!!

1st Gua nak tanya....Software tuh dowdload ker beli?
Gua sebenarnya dah lama teringin nak belajow buat basic2 design untuk projek Gua sendiri..tapi apa kan daya otak Gua dah penuh ngn kerja2 & arrangement lain..hahaha Gua tak sanggup weiii....

Tegoklah..mana tau ader yg nk Gua buatkan shop drawing atau aper2 yang nk menggunakan Komputer design Gua pas kat Lu...kalau Lu sanggup ?

Sempoi blog Lu..walauponk masih baru....!!!
Teruskan Bro.......kita lawan ngn Blog2 Kaum HAWA..hahhahaha

captain joy said...

huahah... software ni mmg leh download guna areas tapi x berapa compitable, piret maybe bole dapat lagi kat low yat (just untk belajar) rasanya sy leh send ke email tuan kalau nak heheh, mmg mudah guna rihno ni kekadang jenuh gak nak explain kat costemer... tambahan pula kalau melibatkan material dan finishing yg pelik2 heheh, kalau bro epol berminat sy boleh sambung tutorial ni dari basic, baru senang faham..
sempoi dpt geng cam bro epoi... heheh idup geng blogger adam...

Dj Epoi said...

Tq Bro....

Inshaalah kita belajar sesama eik...tapi Gua ni spesis bengap IT ckit...kalau stakat belajow basic bleh gak....!!

P/S Kalau nak bagi...Gua rembat jer beb!!

Unknown said...

assalamualaikum..

saya nak belajar untuk design rumah, boleh mintak software untuk rhino 3d?? ,maaf lar, saya dah cari dalam internet.. majority nya trial..

Thilla Kamal said...

Assalamualaikum. :), saya pun nk mintak software rhino 3d boleh x? Ni email sy till_sweet@yahoo.com

Tq yer :)